Den nationella besöksstrategin – en vision för år 2020

I och med att jag normalt sett jobbar inom besöksnäringen och just nu arbetar med ett marknadsprojekt på mitt ordinarie jobb, så tyckte jag att det var viktigt att läsa igenom den nationella besöksstrategin. Visionen för 2020 är enligt strategin att fördubbla omsättningen inom besöksnäringen samt öka antalet exportmogna destinationer.

Även om jag i det här projektet jobbar med en del av en destination så tycker jag att det är viktigt att förstå vilken riktning man ska gå mot som land för att ge ett samlat intryck och ett tydligt varumärke till de potentiella besökarna. Det blir då enklare att välja vilka steg man ska ta som turistföretag för att nå dit år 2020.

I strategin nämner man också det som jag berört lite i mitt tidigare inlägg ”Sociala medier är kul!”, att det är viktigt att ställa sig frågorna: vilka typer av upplevelser är resenärerna intresserade av, vilka budskap lyssnar de på, genom vilka kanaler når vi dem? Dessa frågor är grunden för en effektiv marknadsföring. Den nationella besöksstrategin kan ni läsa här: http://www.strategi2020.se/

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *