Det visuella blir allt viktigare med Facebooks nya tidslinje

Den 7 mars gick Marc Zuckerberg ut med att Facebook är på väg att rulla ut en ny tidslinje från och med nu, det kan ni läsa här i en artikel från Mashable. En av nyheterna med detta är att det visuella kommer att bli allt viktigare. Detta tycker jag är ganska intressant för redan 2007 skrev jag och min studentkollega vår D-uppsats i ämnet marknadsföring, och den handlade om visuella elementens påverkan på konsumenters köpbeslut (läs uppsatsen här).

Vi kom bland annat fram till att företag behöver se över vad de egentligen kommunicerar och hitta det som kännetecknar dem och vad de är unika på. Vi rekommenderade även att företagen ser över hur det överensstämmer med vad konsumenterna associerar med produkten och vad de efterfrågar och sammanföra detta.

Facebooks ändring i tidslinjen kommer att kräva att företag fokuserar på var de står visuellt och börjar bevaka mer vilka typer av inlägg, bilder och dylikt som ger mest effekt hos konsumenterna för att få mer gillare till sidan. Jag ser framemot att se den nya tidslinjen och vad det kommer att resultera i.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *